ott_kadarik

Kas kõik on OK?

Hammustada nii suur tükk Tokyot korraga ei ole kellelegi jõukohane. Tokyo mõistmisest oleme kõik sama kaugel kui jaapanlased ise – kelle jaoks on see tavaline elukeskkond, kelle jaoks tuleviku hüperreaalne mudel, metroojaamade võrgustik, keisripalee eeslinn, kummaliste subkultuuride haudejaam või veel midagi.

Üldiselt on omaks võetud mõned põhilised alustõed. See tekkis väga lühikese aja jooksul tohutu hulga hoonete laialipaiskumise tagajärjel (nn Suur Pauk). Arhehoonetest moodustusid suuremad metroojaamad (Shinjuku, Ikebukuro), mille ümber keerlevad tohutud hooneteparved. Nähtavaid maju on Tokyo massist tegelikult vähem kui antihooneid, mille täpsem kirjeldamine on hetkel jäänud hüpoteeside tasemele. Üksikutes linnaosades on mõõdetud vahetult algsündmusele järgnenud kiirgust, mis väljendub väikeste puust kokku tapitud majakestena.

Ott Kadariku panoraamid on niisiis võrreldavad Hubble'i teleskoobist edastatavate fotodega. Astrofotode puhul oleme sunnitud uskuma teadlaste selgitust, et heledam täpp pildil on supernoova plahvatus sajakonna valgusaasta eest. Seevastu vulkaan keset magistraali on seletustetagi äratuntav, argikogemusele lähedasem. Põlevad või hõõguvad industriaalsed objektid ja linna läbivad, ilmselt ammu hüljatud trassid või kanalid on linna vaatlejale hõlpsalt hoomatavad. Need on sisselõiked linna koesse, otsekui animest tõukuvad paralleel-ajaloolised sündmused, kui meenutada Tokyo maavärinat või neid lõputuid kommunikatsioonide magistraale, mis peaksid kunagi linna alla rajatud olema.

See konkreetne, pealtnäha arhitektuuriline universum on moodustunud selliste protsesside tulemusena, milles detailide ratsionaalsus ja terviku irratsionaalsus moodustavad õhtumaise vaatleja jaoks häiriva ebakõla. Samas, suure tõenäosusega on mõistuspärasuse otsija positsioon hulga ekslikult küsitud küsimuste ja vääritimõistmise tulemus. Antud kooslus on tekkinud orgaaniliselt. Tokyo peaarhitekt on müütiline olend, keda kummardatakse sumoturniiridel.

Nagu eelmisegi fotoseeriaga, muudab OK küsimisväärseks linnafoto vankumatult geomeetrilised alused. Kui eelmise seeria taktika oli kasutada selgelt militaarseid objekte, siis Tokyost inspireeritud fotod jäävad fiktsiooni ja dokumentaalsuse hämaralt punakasse tsooni. Digitaalse ajastu fototegelikkus kuulubki punaste laternate tsooni, kus võim, käibevahendid, fassaad ja erootiline pakend toidavad fantaasiat, mitte ei peegelda situatsiooni.

See kõik on OK, lugupeetud ühiskonnakriitikud.
Lubage kuulutada hüperreaalsus taas kord ametlikult avatuks.

Tekst: Karlo Funk 2010
Samal teemal U.Oja artikkel:
http://www.epl.ee/artikkel/582329

http://gmo.ee/files/gimgs/3_vulkaanvalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_tulepallidvalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_sillaallvalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_majamerivalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_danchivalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_gaasikeravalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_a.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_metrooallvalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_rippsildvalmis.jpg
http://gmo.ee/files/gimgs/3_venivteedvalmis.jpg